Volem la Plaça de l’1 d’Octubre!

Escrit per la revista local Ressò del mes de juny del 2018.

Al mes de març vam presentar una proposta al ple municipal per canviar de nom la Plaça de l’Ajuntament pel de Plaça de l’1 d’Octubre. Pensàvem que seria acceptada sense problemes, però ens vam endur la desagradable sorpresa que tant l’equip de govern (ERC-MES) com el PdeCat hi van votar en contra. No cal dir que no compartim els seus arguments, i ens veiem en la necessitat d’explicar-ho i de donar la informació que ells no donen.

Un dels arguments és que el canvi de nom suposaria una despesa econòmica pels veïns. Informant-nos, trobem que el canvi d’escriptures de la dotzena escassa de cases afectades suposaria entre 50 i 60 € per casa, una despesa totalment assumible per l’Ajuntament si hi ha voluntat política. Per tant això és allò de les excuses de mal pagador.

L’altre motiu és que, contradient un dels nostres arguments, ells sí que pensen que el nom de Plaça de l’Ajuntament té una especial rellevància i significació per a la població. Nosaltres pensem sincerament que no la té i menys quan fa tan sols 60 anys que l’Ajuntament és allà i quan s’està plantejant t un possible trasllat en un futur proper.

El que trobem que sí és realment rellevant és que aquesta plaça, que no era un espai cèntric ni de referència per a la població, s’ha convertit en el principal centre neuràlgic de les reivindicacions populars des de l’inici del procés cap a la independència, i sobretot des de l’1 d’octubre i dies posteriors, amb concentracions de gent mai vistes al nostre poble.

En canvi, proposen posar el nom d’1 d’Octubre a un espai, el parterre de davant l’escola, que no té l’entitat que la memòria de la gran mobilització popular mereix, un espai que resulta ridícul per aquesta memòria, i pels que van rebre i reben les agressions indiscriminades de l’estat feixista.

Més enllà d’aquests arguments nosaltres hi veiem unes manca de voluntat política i d’alçada de mires, un dir no perquè la proposta la fa la CUP, tot un plenari municipal, govern inclòs, fent oposició a la CUP.

El camí cap a la independència és també la lluita pels símbols. Com podem qualificar un consistori que acata de penjar la bandera espanyola sense haver fet tots els passos per evitar-ho i que no és capaç de considerar merescudament el millor símbol de llibertat que ens hem fet entre tots i totes? Cal recordar allò de “que la prudència no ens faci traïdors”?

Des de fa unes setmanes ens sentireu sempre fer servir el nom de Plaça de l’1 d’Octubre en comptes de Plaça de l’Ajuntament, i us animem a tots i totes a fer-ho també. Que allò que el poble faci, que no ho desfacin els polítics. I animem també a totes les persones i entitats a fer arribar la seva opinió al consistori, a vera si així es replantegen la seva decisió, i evitem que un consistori amb 16 de 17 regidors independentistes (sí, oi?) cometi l’error més gros que es pot cometre, fallar a la memòria i dignitat popular, perquè estem segurs que ni els que els van votar estan d’acord amb la seva opinió.